Friday, September 08, 2006

bismillah

it's september

september,
what does it mean for me?
is it just another day, another month of the year?
nope, it means a lot for me...because
i've spent a week at penang
hajar is now three months old

i am getting older
i am getting closer to the door of death

i am getting closer to ramadhan, god willing =)
hmmm....are you ready?


semalam, ada cerita tentang bulan purnama. cahaya alam semulajadi hadiah dari Allah, Tuhan semesta alam. Memang, ndak ramai yang berkesempatan bermandi cahaya bulan purnama semalam. aku pun ndak bertuah. aku hanya duduk di bawah sinaran lampu-lampu yang hidup dengan bekalan elektrik. ndak terfikir mahu melihat bulan purnama lalu jadi kagum dan memuji-muji. lalu, aku menjadi hamba yang kurang berfikir untuk menyuburkan hati dan kurang berzikir untuk menyuci menghidupkan hati. lampu-lampu kalimantang di rumah inipun, mungkin jarang ku syukuri. sedangkan cahaya nya hanya akan ada kalau Allah izinkan ...

kalau lampu kalimantang padam, akupun lena. di tengah pagi buta, malam dengan cahaya alam...jarangnya berjaga untuk meraikan detik-detik ibadah tanda cinta agung, syukur padaNya yang Maha Esa. Alahai, betapa alpa,lalai,malasnya aku sebagai hamba.

nanti menjelang bulan puasa, tentu ramai yang berpusu-pusu untuk mencari dan mengintip kelibat sang bulan. berdebar-debar menunggu saat pintu-pintu rahmat,keampunan,syurga Tuhan dibuka.akupun ndak pasti, adakah aku akan berpeluang menikmati saat-saat barakah itu nanti. ya Tuhan, kasihanilah kami...berikanlah kami yang terbaik di dunia dan akhirat.

No comments: