Friday, April 27, 2012

Pak guard

bismillah

bila baca kisah Imam Ahmad yang diheret keluar dari sebuah masjid, sampailah Imam Ahmad ended up in a bakery shop in front of the masjid. Baker yang baik hati jemput Imam Ahmad tumpang tidur di kedainya sambil baker tu buat kerja-baking- over the night. All those while, none knew that the kicked out man was Imam Ahmad since he covered himself so that people didn't notice him, a very well known Islamic scholar at that time. Did Imam Ahmad mengeluh dan perkenal diri supaya dapat layanan lebih baik?

uhuuhuh...teringat pulak bila Pak Guard satu sekolah kebangsaan ni ketuk cermin kereta dan suruh parking di luar sebab hanya guru dan kakitangan sekolah jer yang boleh parking dalam kawasan sekolah. Kite punyalah rasa sebak...over sensitive la ni sebab tengah 9 months pregnant dan kalau nak berjalan jauh tu memang agak menyeksakan LOL. Tujuan ke sini cuma nak drop sampul surat untuk pendaftaran sekolah anak jer, mungkin hanya ambil masa kurang dari 5 minit. Tapi, mengalah jer dan parking kereta di luar. Dah tu, bila nak masuk balik sekolah tu, kena suruh isi borang pulak. Nak berurusan di pejabat sekolah tu cuma seminit jer. Tapi, isilah jugak. Pak guard tu semestinya hanya menurut perintah. Dalam hati takdelah merungut pun, cuma tetiba rasa sedih pulak bila takde rasa kasihan pada orang yang tengah sarat mengandung...uhuhuhu...over sensitive.

Bila dah baca kisah Imam Ahmad tu, rasa insaf jugak. Imam Ahmad adalah ulama' yang dihormati, tapi tidak menggunakan kedudukannya untuk boleh tidur di dalam masjid itu sampai dia diseret ke luar oleh 'pak guard' masjid. Yup, pak guard hanya menjalankan tugas.

Who am I to complain, then?

No comments: