Saturday, December 18, 2004

:: Dia yang ku lihat ::

Masa susun buku kat Allen tadi, jadi 'terkagum' (buat kesekian kalinya) dengan banyaknya buku-buku yang ada di library tu. Kalau perhatikan, rasa-rasanya ada buku yang dah bertahun orang tak pegang.

Terfikir jugak, ada ker orang yang nak baca semua ni? Tiap2 hari orang menulis dan ade jer karya baru (dgn Izin Allah). Sape yang nak baca semua tu yer? Ditambah lagi di zaman ni yang mana orang lebih suka menonton dan mendengar, bak kat Imam Muhammad, kita sekarang ni adalah 'MTV generation'.

Kalau orang yang suka membaca, macam mana diorang bahagikan masa yer?
Lepas tu, kalau sesebuah buku tu habis dibaca, akan disimpan, disimpan, disimpan, dan berhabuk. Siapa yang akan baca lagi?

Well, time2 menulis ni terfikir satu 'buku' yang orang tak bosan nak baca n 'khatam'kan berkali-kali .. ape die jenis buku tu yer...?

The book is AlQuran al-Karim, Kalamullah. Setiap hari orang dok baca berulang-ulang. Ada yang faham dan baca dengan penuh perasaan sampai meleleh2 air mata. Ada yang tak faham pun baca jer sebab nak pahala, redah Allah dan ganjaran syurga. Yela...sapa yang tak nak kan..?

Rasanya tak kena sangat kalau Quran dibandingkan dengan buku2 lain, sbb quran punya maqam yang lebih tinggi dan mulia...

cumanya semalam baca psl shaykh AbdulBary Yahya [cikgu almaghrib =) ], kat Vietnam sana, memula kerajaan die haramkan org baca quran...tp, lepas tu, since diorg found out yg muslims tak reti pon sebenanya apa yg diorg baca, baru diorg benarkan balik bacaan Quran....

Sedey la jugak sbb mmg itu reality hubungan kita dgn alQuran skrg ['~']

No comments: